A közlekedés szerepe, jelentősége és történelmi fejlődése

Bevezető rész: Mit tudunk a közlekedésről? Milyen közlekedési rendszer létezik?

TUDNOD KELL:

  • értékelni, hogyan nézne ki az  emberek élete közlekedés nélkül,
  • megkülönböztetni a közlekedés és közlekedési eszközök típusait a célnak megfelelően

Fő rész: A közlekedés fogalma és rendszere

A közlekedés az utasok, anyagi javak és információ szállítása közlekedési eszközökkel, közlekedési útvonalakon.

images

Ahhoz, hogy az utasok vagy az anyagi javak eljussanak egyik helyről a másikra, közlekedési eszközöket használunk. Ezek a gépkocsik, repülőgépek, vasúti járművek, fogatos járművek, biciklik, és ezek közlekedési útvonalakon közlekednek. Ide tartoznak az utak, folyók, tengeri útvonalak, vasútvonalak.

Mindezt együttvéve közlekedési rendszernek nevezzük.

közlekedési rendszer lehet:

közlekedés

Mindegyik közlekedési rendszer lehet:

  • személyszállító
  • teherszállító
  • információ-szállító és
  • speciális
    Резултат слика за tehergépkocsi

Резултат слика за kamion kiper

 

 

 

 

Képtalálat a következőre: „postai közlekedés” Képtalálat a következőre: „katonai jármű”

A közlekedés történelmi fejlődése

Szárazföldi közlekedés

A közúti közlekedés történelmi fejlődése

Picture

A szállítás magában foglalja az utasok és áru szállítását – a rakományt.
Hosszú ideig az emberek gyalog jártak, ösvényeket tapostak ki, azon közlekedtek.

Резултат слика за ősember közlekedése

Az első dolog, amivel könnyítették munkájukat – a nehéz kőtömbök szállítását – farönkök voltak. Így kisebb erővel mozgathatták őket.

Picture

A kerék

PictureA kereket i. e. 3500 körül találtak fel a sumérok Ázsiában, keményfából készítették úgy, hogy vastag deszkákat összekapcsoltak és utána kör alakúra vágták. 

 

 

 

 

PictureAz 1800 évek elején elkészül az acélküllős kerék, ezután öntvényből készülnek a kerekek.

20. század közepétől golyóscsapágyon gördülő kereket, levegővel felfújt gumitömlővel használnak a gépkocsikhoz.

 

18. század második felében a francia Nicolas Cugnot (künyo) elkészíti az első háromkerekű gépkocsit elöl hatalmas gőzkazánnal. A “gőzszekér” maximális sebessége 5 km/h. (1770)

Picture

A belső égésű motorok felfedezése után, 1866-ban Karl Benz motoros járművet épít, max. sebessége 17 km/h.

14

1880-as években két fontos felfedezés történt: a benzinmotor és a gumitömlőfeltalálása.

1883-ban Delamare-Deboutteville beépíti az első benzinmotort a gépkocsiba.

19. század végén Henry Ford megszerkesztette a kéthengeres benzinmotorral működő gépkocsit. Ford T -modellnek  nevezték, néhány millió darabot gyártottak belőle.

Picture

1939-ben kezdik gyártani a Volkswagen bogárhátú modelljét (7.40), majdnem 70 évig hajtották változatlan formában.

Képtalálat a következőre: „bogárhátú volkswagen”

 

A vasúti közlekedés történelmi fejlődése

George Stephenson építi meg az első nyilvános közlekedésre szánt vasútvonalat, 1804-ben építették Angliában, 19 km hosszú volt. A vasúti kocsikat lovak húzták, áruszállításra használták.

Picture   

Később gőzmozdony húzta a vasúti kocsikat. Newcastle-ben megalakult az első mozdonygyár.

15

A mozdony sebessége 9-18 km volt.

   

A 19 sz. végén – 20 sz. eleje: dízelmotorok használata Szerbiában.

16

ŽS 661 between Dimitrovgrad and Pirot.jpg

1960–1971

1967-ben adták át az első villamosított vasútvonalat a forgalomnak.

ŽS 461-157.jpg 25.09.13 Vrbas 712.207 (10101031366).jpg Serbian Railways Class 711.jpg Stadler FLIRT Železnice Srbije 413 004 Innotrans 2014.JPG

A TGV  gyorsvonatok elérik a 300 km / h sebességet  Franciaországban, Japánban, Németországban és Angliában.

Picture

A repülő vonat (maglev) halkan halad 500 km/h nagyobb sebességgel, mágneses erők alkalmazásával.
A Maglev egy különleges típusú nagy-sebességű vonat, amely elérheti az 500 km/h-nál nagyobb sebességet. A nevét a mágneses levitációról kapta, mely elv szerint is működik. Az első szabadalmat a huszadik század hetvenes éveiben Amerikában fejlesztették ki, amelyet német és brit példányok követnek. Napjainkban még mindig ritkaságnak számítanak,  csak néhány országban használják, a legtöbb belőlük Japánban van. Az a hátrányuk, hogy drágák és tökéletesen vízszintes sínekre van szükségük.

 

Vízi közlekedés

Mi volt az ember első vízi járműve?

Az ember első vízi járműve a fatörzs volt. Később több fatörzset összekötött és tutajt szerkesztett. Rájött, hogyha a fa üreges, nagyobb terhet bír el, ezért kivájta a fatörzseket és keletkezett a csónak, majd hajókat épített. Először a hajókat evezővel hajtották, később vitorlást építettek.

Picture Picture

Fatörzs – tutaj – csónak – evezős hajó – vitorlás hajó – gőzhajó – dízelmotoros hajó – atommeghajtású hajó.

5000 évvel ezelőtt: Egyiptomba – evezős hajókat használtak majd egy árbocos hajókat.

Picture

XV század: megjelennek a háromárbocos vitorlás hajók.

Picture
XIX század eleje:

  • 1807 – gőzhajók – oldalsó lapátkerékkel működtek
  • felfedezik a hajócsavart
  • dízelmotoros hajók

Picture 

XX század: atommeghajtású hajók.

PictureРезултат слика за atommeghajtású hajó

Meséljétek el, hogy a filmekből milyen hajókat ismertek!

Légi közlekedés

Az emberek nagyon régóta szerettek volna repülni.

Hallottatok-e Ikaruszról?

A görög mitológia szerint Ikarusz az apjától, Daidalosztól szárnyakat kapott, amely tollból és viaszból volt csinálva. Amikor felszállt, és közelebb került a Naphoz, megolvadt a viasz, amellyel a szárnyainak tollai össze voltak ragasztva, és az égei tengerbe zuhant.

Резултат слика за ikarosz CsomorKatalin_Ikarusz

Az első sikeres repülést a XIX század elején valósították meg, léggömbbel.

Kapcsolódó kép

A léggömböket meleg levegővel, hidrogénnel vagy héliummal töltik meg, amely könnyebb a levegőnél, így a léggömb felemelkedik.

1903-ban emelkedett fel az első repülőgép, a Wright (Rájt) testvérek építették – 12 másodpercig repültek (8.3 ábra, 106 oldal).

1927 május 20-án, Charles Lindberg átrepülte az Atlanti – óceánt. Leszállás nélkül 210 km-es óránkénti sebességgel, 33 óra alatt 5800 km tett meg: New Yorktól Párizsig.

linderbeng

A II világháború után: a fejlődés jelentős, a repülőgépek kényelmesebbek lettek, növekedett a repülés biztonsága és az utazósebesség, a Concord a New York – Párizs távolságot 3 óra alatt teszi meg 120 utassal 2400 km-es óránkénti sebességgel.

Concorde

A le- és felszállás irányítását, a repülésellenőrzést irányítótornyokból végzik radarmegfigyeléssel.

 

A mai korszerű repülőgépek a hang sebességénél (332 m/s) 1195 km/h) nagyobb sebességgel repülnek és néhány száz utast szállítanak.

Picture

Locheed F11 nighthawk katonai repülőgép sebessége 993 km/h

Űrhajózás

Az ember a levegő után az űrbe is végez repüléseket, a bolygónkon kívül.

1957 október 4-én felbocsájtják a Szputnyik műholdat föld körüli pályára.

Ezen a napon sikerült először Föld körüli pályára állítani egy mesterséges holdat, egy szatellitet, a Szputnyik-1-et. Ezt a napot ma már bátran nevezhetjük egy új korszak, az űrkorszak kezdetének is.

1961 április 12-én Jurij Gagarin az első űrhajós a Vosztok I űrhajóval megkerülte a Földet.

Резултат слика за vostok 1 jurij gagarin 

1969 július 20-án Armstrong, Aldrin és Collins űrhajósok az Apolló űrhajóval a Holdra szállnak.

Резултат слика за apollo űrhajó 

A Marsra és más bolygókra személyzet nélküli űrjárműveket küldenek.

  • Megépül az első űrállomás, amely világkutatásokkal foglalkozik.